maanantai 19. toukokuuta 2014

Kytkimen rakenne ja toiminta

Hyvin yksinkertaisesti sanottuna kytkimen tarkoitus on luoda yhteys moottorista vaihteistolle, kuten myös katkaista se tarvittaessa. Lähtökohtaisesti kytkinpoljin on yläasennossa ohjaamossa ja kytkin kytkettynä vauhtipyörään ja siten valmiina välittämään voimaa eteenpäin. Poljinta painettaessa kytkin saadaan irroitettua ja vaihdetta voidaan vaihtaa. Poljinta palautettaessa kytkin jälleen kytkeytyy ja voima välittyy vaihteen mukaisesti eteenpäin. Koska vauhtipyörä pyörii vinhasti, kytkinpoljin palautetaan rauhallisesti yläasentoon, jotta kytkeytyminen tapahtuu tasaisesti ja nykäyksettä.

Kuva: Sachs
Kuvassa näkyy painelaakeri (oik), levyjousi kytkimen kannessa eli painelevy (kesk) ja kytkinlevy (vas).


Kytkimiä on monenlaisia:
- monilevykytkin eli ns. märkäkytkin
- keskipakokytkin
- kierrejousitettuja yksi- ja kaksilevykytkimiä
- lautas- tai levyjousitettu yksilevykytkin (pääosin nykyään käytössä henkilöautoissa)

Mekaaninen kytkin on vaijerilla toimiva yksinkertainen ja edullinen mekanismi. Siinä polkimesta painettaessa voima välittyy kytkimen irroittamiseen vaijeria pitkin. Toisinaan vaijerimekanismi on itsesäätyvä, mutta mikäli ei, kytkimen välystä voidaan säätää säätömutterista. Liian pieni välys tosin voi aiheuttaa kytkimen kitkalevyn ylikuumenemista, kytkimen jatkuvaa luistamista, levyjousen jäykkyyden heikkenemistä ja vauhtipyörän paikoittaista ylikuumenemista.

Hydraulinen kytkin nimensä mukaisesti toimii nestepaineen avulla. Kytkinpolkimen yhteyteen on asennettu pääsylinteri. Työsylinteri ja kytkimen painelaakeri ovat vaihteistossa. Järjestelmän hyviä puolia ovat huoltovapaus, toimii myös pidemmillä etäisyyksillä ja se vaimentaa tehokaasti ääniä ja värinää.

Kytkinlevy. Kuva: How stuff works


Kytkinlevyn tarkoitus on välittää moottorin voima vauhtipyörän kautta vaihteistoon. Se koostuu molemmin puolin olevista kitkapinnoista, jousista ja vaimennuspellistä (jonka virallista nimeä en juuri nyt muista). Rakenne eroaa toki kytkinlevystä riippuen. Kitkalevypintojen välissä voi olla eräänlainen aaltopelti, joka vaimentaa kytkemisestä aiheutuvia värinöitä levyn suuntaisella alalla. Kuvassa näkyvät jouset vaimentavat kytkeytymisestä aiheutuvaa värinää pyörimissuunnan mukaisesti.

Kytkin liittyy olennaisesti vauhtipyörään, joka on kiinnitetty moottorin kampiakseliin. Vauhtipyörän hammaskehää käyttää starttimoottori, jonka avulla auto käynnistetään. Vauhtipyörään varastoituu energiaa, joka hyödynnetään moottorin tyhjien tahtien ja kuolokohtien aikana. Nimeltään kaksimassavauhtipyörä on jaettu kahteen osaan, ensiö- ja toisiovauhtipyörään. Ensiövauhtipyörä kiinnittyy kampiakseliin ja toisiovauhtipyörä kytkimeen. Kaksimassavauhtipyörä helpottaa vaihteiden vaihtamista, suojaa voimansiirron osia, vähentää vaihteiston ääniä ja sallii moottorin pienemmät käyntinopeudet.



Jekku

1 kommentti:

  1. Kiitos kattavasta postauksesta. Onko sinulla tietoa, mistä saisi tehokkaat teollisuuden kitka-aineet? Meillä nimittääin olisi tarve kytkimien pinnoitukselle. Nämä ovat minulle hieman vieraita asioita. https://www.kitkaliimaus.fi/teollisuus

    VastaaPoista