Ennen kuin pääsimme etsimään varsinaista vikaa, saimme pikaoppitunnin siitä, mitä palaminen on ja mitä siitä syntyy... palaminenhan on moottorin toiminnan edellytys.
Palaminen vaatii palavaa ainetta (tässä tapauksessa bensaa) ja happea. Palamisessa syntyy vettä ja hiilidioksidia. Tämä tieto auttaa mm. mauton vian tutkimisessa siten, että jos moottorin käydessä palamisen seurauksena syntyvä hiilidioksidi päätyy jostain syystä jäähdyttimeen, se voidaan ilmaista videolla näkyvän testerin avulla. Tällöin ongelma voisi olla, että sylinterin tiiviste falskaa.
Kuva on karkea esitys aiheesta: Bensiiniä, eli hiiltä (C) ja vetyä (H) Ilmaa, eli happea (O2) ja typpeä (N) --> Hiilidioksidia (CO2) Vesihöyryä (H2O) |
Kuva moottorista (vasen loota) ja jäähdyttimestä (oikea loota). |
Alempi kuva havainnollistaa selkeästi (?), miten jäähdytys kiertää moottoritilan kautta ja pakokaasut normaalitilassa poistuvat niille suunniteltua omaa reittiään ulos (tuo piipun näköinen ;)).
Vasempi 'laatikko' kuvaa moottoria ja sen sisällä näkyy sylinteri, mäntä ja akseli. Jos sylinterin tiiviste vuotaa, hiilidioksidia päätyy jäähdyttimeen nestekierron mukana ja nestettä saattaa päätyä vastavuoroisesti myös sylinteriin.
Jäähdyttimen korkissa on selvä mittarin kuva, joka kuvastaa ilmapumppua. Pumpulla voidaan pumpata jäähdyttimeen hieman ilmaa, jotta nähdään selvemmin, mistä vuoto on peräisin. Se ei tosin tarkoita, että alkulähde olisi edelleenkään helppo löytää, mutta voi hieman auttaa... Alla vielä lyhyt videopätkä aiheesta.
Jekku
Note to self: ruokalaan ei saa mennä renttuhaalareissa, joten kipaistiin hakemassa naapurikirppikseltä tauolla oma sumppikone... nyt vaan pitäs muistaa tuoda porot ja paperit ens kerralla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti