tiistai 16. joulukuuta 2014

Volvon moottorin antureita ja muita herkkuja!

Moottorin mekaniikkaa opiskellessamme saimme työn alle Volvon moottorin. Työkaverina Kake. Erityistä tässä moottorissa on sen poikkeava rakenne muihin hallissa oleviin harjoitusmoottoreihin.


Tästä lähdettiin!

Öljypohja irrotettu. Näkyvät kampiakselin tasapainolevyt.

Polttoainesuuttimet.

Nokka-akselit.

Tulpan reiät keskellä. Reunoilla näkyvät venttiileiden paininkupit. Niiden päälle tulevat nokka-akselit.

Öljypohja. Loiskelevy.

Imusarja. Vihreä tiiviste kuuluu joutokäynninsäätöventtiilille, josta on kuva hieman alempana. Vasemmassa reunassa näkyy kaasuläppä.

Sylinterit. Sisällä näkyy hoonausjälki, jonka tarkoitus on auttaa voitelussa.

Männät, joissa näkyy männän tappien aukot ja männän renkaat. Kiertokanget ovat männän tapilla yhdistetty mäntään.

Sylinteriryhmä.

Kampiakseli. Vastapainot.


Kampiakselin asentotunnistin vauhtipyörän 'nypylöillä'.

Nakutusanturi.

Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi.

Joutokäynnin säätöventtiili.

Nokka-akselin asentotunnistin.

Kaasuläppä.

Kaasuläpän asentotunnistin.

Polttoainesuutin.

Polttoaineen paineen tarkistusventtiili.

Ylhäällä näkyvät tulpan johdot. Nokka-akselien päät. Alempana vasemmalla on vesipumpulle paikka.

Tulpan johdot. Kaksoiskipinäsytytyspuolat.

Pakosarjaa. Tähän koneeseen kuuluu myös turbo, mutta se oli harmillisesti irroitettu ennen purkuharjoitustamme.

Hihnapyörä.

Imusarja.

Imusarjalle menee polttoainejakoputki ja suutinten liittimet näkyvät punaisina.

Vauhtipyörä



Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti