torstai 16. tammikuuta 2014

VW Passat, ajonesto ja oven lukon vaihto

Vuosi alkaa mukavilla haasteilla... ongelmanratkaisukyky tuntuu olevan yksi suurimmista vaadittavista ominaisuuksista peräänantamattomuuden kanssa. 

Passatissa oli pieniä korjaustarpeita siellä täällä. Kuskin puoleisen oven lukkopesän mekanismi oli hajonnut ja avain pyöri tyhjää holkin sisällä. Tilattu osa oli saapunut minun päästessä työmaalle. Joku muu oli myös ehtinyt purkaa ovesta jo paneloinnin, ikkunalasin ja sisäpuolen pellin, johon kiinnittyy sähköt ja panelointi. Samoin lukkomekanismin ruuvit oli irroitettu oven karmin kyljestä.

Kuskin puolen viallinen lukkopesä.


Pitkään meni pohtiessa, miten lukkopesän saa ulos. En myöskään tiennyt, vedetäänkö se ulos ulko- vai sisäkautta. Oletin kuitenkin, että se tapahtuu ulkokautta. Lukkopesä oli lisäksi sen verran syvällä oven rakenteiden sisällä, että siitä oli mahdoton saada hyvää kuvaa. Puhumattakaan irrottamisen tutkimisen haasteista.

Tuonne yläkulmaan peltien väliin piti saada käsi ja työkalu, millä kääntää lukkopesän vapauttavaa metallikehää... miten näistä töistä suoriutuu isokätinen työmies?


Tovi vierähti, kunnes hoksasin, miten lukon saa pois. Lukon ympärillä oli metallikehä, jossa oli hakasia. Tätä metallikehää piti kääntää samalla kun oven aukaisukahvaa vedetään ulospäin. Tällöin hakaset loksahtivat kohdilleen lukkopesässä olevien nipukoiden kanssa ja pesän sai vedettyä ulos ulkokautta. Edellä mainittu lukkorakenteessa oleva ruuvi ei ollut koko ratkaisu lukon irrottamiseen vaikka sellaisia ehdotuksia kuului.

Rikkinäinen lukkopesä irroitettuna.


Ylin ruuvi kiinnittää lukkopesän lukkorakenteeseen. Se on avattava, jotta lukkopesä voidaan irroittaa metallikehää kääntämällä. Alemmat ruuvit kiinnittävät koko lukkorakenteen oven karmiin.


Uusi lukkopesä sai muovikuorensa, sujautettiin paikoilleen, yhdistettiin lukkorakenteeseen oven sisällä ja ruuvattiin kiinni. Testasimme lukon toimivuutta avaimella, koska keskuslukitusta pitäisi vielä huoltaa. Hyvin toimi uusi lukko. Tässä vaiheessa olisi pitänyt fiksusti ajatella, että lasi laitetaan paikalleen seuraavaksi, mutta ehdimme kiinnittää sisäpellin ennen kuin mietimme jonkin puuttuvan. :)

Vanhasta lukkopesästä muovikuori siirrettiin uuteen lukkopesään.


Ikkunalasi sujautettiin ikkunan kulkuaukosta sisään. Auton sytytysvirran ollessa päällä, laskimme nostotelineen ala-asentoon ja yritimme pudottaa ikkunan paikalleen kahteen pidikkeeseen. Toki tässäkin kohtaa toisen pidikkeen suojakumi hävisi mystisesti (ei ollut oven sisälläkään), joten askartelimme vanhasta kumimatosta korvikkeen. Ruuvasimme pidikkeet tiukasti lasin reunan ympärille. Lasia nostaessa tuli ohjata lasi oikeaan uraansa oven tiivisteen väliin. Toimi hienosti.

Jos tietää, mitä katsoo, näkee sisällä lasin ja lasin pidikkeen oven sisällä... ;) Reiän funktio on mahdollistaa pidikkeen ruuvin kiristäminen, kun lasi on paikallaan oven sisällä.


Seuraavaksi sisäpelti johtoineen, nipsuineen ja ruuveineen paikalleen. Viimeiseksi oven verhoilupaneeli paikalleen.

Viivi askartelee ovipellin kanssa.


Anton tuli avustamaan lasin laittamisessa ja kiinnitti ruuveja ovipeltiin.





Passatissa oli lisäksi ajonesto, jota emme saaneet toistaiseksi pois päältä. Testerimme eivät löytäneet lainkaan joitakin laitteita, joten lieneekö ongelma suurempi kuin luulemmekaan. Lisäksi keskuslukituksessa on jotakin vikaa asiakkaan mukaan, mutta kysymys kuuluu, onko se osa tätä em. ongelmaa? Palaan asiaan, mikäli jatkan itse vielä saman auton kanssa ensi viikolla.


Jekku

Note to self: oven sisään tippuvat ruuvit saa pelastettua magneettikärkisellä, joustavalla puikolla! JES!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti