sunnuntai 16. elokuuta 2015

Volvo 240 vm. -88 - pakokaasutesti

Nopea päästötestin suorittaminen. Asiakas ajoi viininpunaisen helmen halliin, jolla oli ajettu kuulemma vaivaiset 140tkm. Ulkoisesti auto oli loistokunnossa.

Kyseisessä autossa päästöt mitataan kierroslukumittarin ja päästöt keräävän sondin avulla. Uudempaan autoon laitettaisiin OBD-pistoke, joka lukee auton tiedot tarkasti päästömittausta varten.

Testin tekeminen vaati hieman opettajan ohjausta, koska ensinnäkin testerin letkun oli joku siirtänyt aivan väärään paikkaan. Eli pakoputkesta johdettu pakokaasu päätyi aivan eri paikkaan, minne piti. :D Lisäksi jäännöshapen määrä oli kohtuullisen suuri, joten opettaja neuvoi tukkimaan pakoputken päätä mittalaitteen ympäriltä, jolloin happi ei pääse ainakaan ulkokautta häiritsemään mittausta. Tämä tuntui auttavan mitta-arvojen perusteella. Jos jäännöshappea olisi ollut edelleen, voitaisiin epäillä vuotoa jossain kohtaa järjestelmää.

Päästöt saatiin kuitenkin mitattua ja asiakkaalle todiste päästöjen mittauksesta.

Jäännöshapen määrä näkyy punaisena mitta-arvona. Tätä yritettiin 'auttaa' tilkitsemällä mittasondi paremmin pakoputken päähän, jolloin minimoidaan ulkoapäin tulevan hapen määrä. Tällä saatiin arvo normaaleihin lukemiin.






Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti