Back to school!
Aika on aloittaa uurastus ja opiskelu kesän tuomin voimin. Kevään vähäiset työt ja alkuvuoden harjoittelu näkyvät blogissa kumisevana hiljaisuutena, mutta tarkoitus on ryhtyä tarkistelemaan vanhoja kirjoituksia ja tekemään uusia juttuja. Vaikkapa sitten tikusta asiaa. Tässä niistä ensimmäinen.
Omasta autostani paukahti kesän aikana kaasujärjestelmän askelmoottori. Asentajaopiskelijaa toki harmitti, ettei asialle oikein itse voinut tehdä mitään. Tiesin mikä osa ja minne se tulee, mutta kaasujärjestelmän itsessään ollessa varsin tuntematon viritys, en voinut alkaa sitä lennossa korjaamaan. Kulkupeli saatiin kaasuasiantuntijan pakeille juurikin näillä näppäimillä, joten palaan asiaan, miten asennuksen kanssa kävi ja ajellaanko pian jälleen kaasulla.
Tarinahan lähti siitä, että käynnistäminen alkoi olla jossain vaiheessa hirvittävän hankalaa. Joka kerta käynnistyi, mutta joku käynnistämisessä aiheutti alkuun hirvittävän pitkän startin. Netistä tutkin, että syy saattaisi kaasujärjestelmässä johtua nimenomaan edellä mainitusta askelmoottorista. Tällöin askelmoottori alkaa pikkuhiljaa falskata ja täyttää imusarjan kaasulla auton ollessa pois käynnistä. Lämpöisenä ja hiljattain sammutettuna auto siis käynnistyi mainiosti, 'kuin palmun alta'. Ongelma oli käytännössä aamulla liikkeelle lähtiessä tai kahdeksan tunnin koulu-/työpäivän jälkeen.
Muita oireita ilmaantui pikkuhiljaa. Auto tärähteli ja vavahteli joutokäynnillä valoissa, jarruttaessa ja pikkuhiljaa tärähtely laajeni koko kierrosalueelle tehden sitä jo moottoritienopeuksissa. Tämä oireiden paheneminen noin vajaan puolen vuoden kuluessa. Määräaikaishuollossa tehdyn järjestelmän päivityksen ja mm. huohotinputken* vaihdon jälkeen auto sammahti tielle muutaman kerran, mutta kulki sammumisen jälkeen vielä bensalla. Viikon jälkeen ongelma oli kadonnut mystisesti. Kului vajaa pari kuukautta tästä ja auto lakkasi totaalisesti kulkemasta kaasulla.
Diagnoosi haettiin kaasuammattilaiselta. Hinta on kova jo pelkästään varaosalla. Toivon parasta.
* Lisäten huohotinputken vaihtoon sen verran, että huollon yhteydessä etsin vuotoja eräänlaisella savukoneella, jonka liitin ilmaputkeen kohti imusarjaa. Mainitun tärähtelyn osasyy siis löytyi täysin muruiksi pirstaloituneesta huohotinputkesta. Tämä oli kuulemma tyyppivika nimenomaan tässä Volvossa ja uuden huohotinputken kumiseos olisi erilainen. Huohotinputken vaihdon jälkeen jarrutuksessa havaittu tärinä poistui. Plussaa! Muu värinä sitten jäikin :D
Mukavaa syksykauden alkua kaikille!
Jekku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti