Hondan matka kävi työssäoppipaikalle. Ongelma piili vetoniveliä peittävissä suojakumeissa. Molemmat ulommat kumit olivat puhki. Nivelien kunto vaikutti olevan ok sinänsä, joten niiden vaihtaminen ei ollut tarpeellista. Osaava asentaja kuitenkin tiesi kertoa, että nivelen malli on hyvin hankala saada ehjänä irti. Työ tehtiin sitten ns. paikanpäällä.
Pyörä irti. Pyörän napa irti, Alapallo irti yhdellä ruuvilla. Hetken tuumittiin, pitääkö iskarin tuki ottaa irti, mutta laakerointi yläpäässä helpotti työtä ja koko paketti saatiin vedettyä sivuun pelkästään irrottamalla alapallonivel. Sidoin hyvien neuvojen turvin härvelin kuminauhan avulla auton runkoon, että se pysyisi sivussa.
|
Pyörä irti. Napamutteri irti. |
|
Alapallonivel irti ja koko roskan sai käännettyä sivuun mustekalan avulla. Varovasti jarruletkujen ja muiden kanssa! |
Seuraavaksi harjasin irtolian ja -roskat pois suojakumista sekä molemmin puolin kumia, että voitaisiin minimoida roskan pääsy niveleen. Napsautin suojakumin päissä olevat klemmarit auki sivuleikkureilla. Leikkasin suojakumin halki sivuleikkureilla. Puhdistin nivelestä vanhaa rasvaa PUHTAALLA vipperillä ja käyttäen vain yhtä kohtaa vipperistä kerrallaan. Vältin koskemasta niveleen ylipäätään millään, ettei se menisi pian rikki, jos sisälle joutuu pienikin kivi tai murena.
|
Kumi ja ympäristö on hyvä puhdistaa irtoliasta ja -roskista ennen kumin avaamista. |
|
Sivuleikkureilla kumi halki. |
Seuraavaksi käänsin uuden suojakumin nurinperin ja tarkoitus oli käyttää 'tötteröä', jolla saadaan liu'utettua uusi kumi vetonivelen yli akselin puolelle. Reilu määrä vaseliinia 'tötterön' pintaan ja suojakumiin. Liu'utin suojakumin valmiiksi asemiin tötterön päälle. Asetin tötterön leveän pään nivelen ympärille ja liu'utin kumin sen yli. Tiukkaa teki, mutta ähinän kanssa meni.
|
Valkoinen 'tötterö', uusi suojakumi nurinkurin käännettynä ja rasvaa liukasteeksi. |
|
Tötterö nivelen ympärillä. Kumi työnnetään tötterön ja siten nivelen yli akselille. |
Asettelin kumin oikeaan asentoon, ruuttasin varaosapaketin mukana tulleen rasvan nivelen kyytipojaksi. Vedin kumin leveän reunan nivelen reunalle. Tässä varaosakumissa oli monta paikkaa uudelle klemmarille, joten oli katsottava tarkkaan, mihin kohtaan uusi kiinnike tulee kiristää. Kiinnitin klemmarin reunasta lukien toiseen kiinnityskohtaan. Ylimääräisen voi leikata pois tarvittaessa, mutta tämä näytti istuvan leveästä reunasta huolimatta.
|
Asettele kumi oikeaan asentoon. |
|
Paljon rasvaa niveleen. Kumin reuna paikalleen. Klemmareiden laiton yhteydessä niveltä on hyvä liikutella joka suuntaan, että rasva leviää hyvin joka väliin. Toisen reunan ollessa kiinni, toista reunaa on hyvä nostaa ruuvimeisselillä hieman, että ylimääräinen ilma tulee kumin sisältä pois. |
Klemmarit tässä varaosamallissa olivat harvinaisen rimpulan oloiset, mutta toivon, että ne ovat luotettavia. Hallista löytyi jopa oma työkalu tämmöisen kiristämiseen. Klemmarin liuska pujotetaan liuskan mentävistä koloista ruuvaimeen (kuusiokoloavain). Avaimella pyöritellään liuskaa tapin ympärille pitäen koko ajan liuskaa pienessä jännityksessä. Kiristetään avaimella loppuun asti ja väännetään lopuksi klemmarin stopparin ylitse hieman, ettei liuska karkaa. Työkalussa on oma liuskan katkaisin. Naps - liuska poikki ja taitetaan liuskan pää stopparin ylitse. Stopparin yhteydessä on kaksi sivulle sojottavaa pientä nippulaa, jotka taitetaan liuskan pätkän päälle. Nämä varmistavat edelleen, että liuska pysyy asemissaan.
|
Klemmarin kiristyslaite. Liuska sisään kiiltävän tapin keskeltä. Käännetään kuusiokoloavaimella, jolloin liuska kiertyy tapin ympärille. Kiristetään loppuun ja leikataan leikkurilla ylimääräinen pois (punaiset kahvat). |
|
Irroita kierretty liuskanpätkä laitteesta vapauttamalla vipu, joka pitää tappia paikallaan. Vedä tappia hieman sivuun, jolloin liuska putoaa pois. |
Vetoakselin pää kiinni, alapallonivel takaisin kiinni ja pyörän napa kiinni. Pyörä kiinni. :)
|
Alapallon mutteri on kiristetty. Tässä mallissa mutterin lisäksi on paikka sokalle. Uusi sokka laatikosta. Sokka tapissa olevan reiän hollille ja napauttelin tonkien kahvalla sen verran, että sokan toinen pää tuli toiselta puolen ulos. Sokan päät naputtelin vasten mutteria. |
|
No, sokka. :) |
Ensimmäisen kumin osalta sain hieman apua ja neuvoja. Toisen kanssa pärjäsin mainiosti itse.
Jekku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti