perjantai 11. lokakuuta 2013

Korin huoltoa - pesu ja vahaus

Volvo sai hyvää perushoivaa, kun veimme sen pesuun pesuhalliin. Autoshampoota ämpärilliseen lämpimähköä vettä ja reilulla sienellisellä jynssäsimme. Huolellisesta kuuraamisesta huolimatta pieni rantu jäi oikean puolen kylkeen, mutta hyvää työtä kaikenkaikkiaan. Pesupuuhissa hääräsi kanssani Nina ja Kusti.





Pesun jälkeen siirryimme omaan halliin kuivaamaan. Ja tietysti, koska hallissa oli ruuhkaa, ei sekään voinut onnistua kerrasta. Ajoin aluksi testihalliin ja myhäilin tyytyväisenä kun osasin jo ihan kivasti ajaa rullien yli reippaasti. Mutta ei, auto piti sittenkin ajaa isoon halliin, koska nosturille piti saada Kustin mauto. Eli ei muuta kun pakkia ja kurvaus viereiseen halliin.

Säämiskä käteen ja kuivaamaan. Säämiskä on siitä mukava, että kun sen puristaa kuivaksi se kyllä mukavasti tuottaa tulosta hieman kostealla pinnalla. Mutta kädet ei tykkää tuosta kosteasta liinasta ei sitten pätkääkään. Huonoa on myös se, että säämiskä ei imaise tehokkaasti poimuista vettä, kuten esimerkiksi jokin kankainen liina. Eli vahausvaiheessa vettä pulpahti mm. umpioiden reunasta joitakin pisaroita. Ei se vahaamista sinänsä haitannut, koska vaha soveltui myös kosteaan pintaan laitettavaksi, mutta vesi kasteli levitysliinani. Työ opettaa tekijäänsä. Ei voi tietää, ellei tee. :) Kuivaamisen jälkeen puhdistin pyyhkijänsulat Sinolilla (Lasolin sijasta, kun sattui olemaan loppu).


Sinol ja helppovaha Korrekilta. Pehmeitä liinoja.


Tässä vaiheessa otimme kumimatot autosta pois ja Nina pesi ne oikein harjan kanssa. Tuli hienot! Sillä välin minä kaivelin vahaustarvikkeet esiin. Vahatessa työnjako meni siten, että minä levitin vahaa liinalla kevyen kerroksen auton pintaan (ja tietysti unohdin sivuikkunat?) ja etu- ja takalaseihin. Nina tuli hetken päästä perässä puhtaan liinan kanssa kiillottaen. Katto oli haastava, koska olen pätkä, eikä hallissa ollut mitään jakkaraa saatavilla. Pitäisi ehkä ehdottaa sellaisen hankkimista, koska ei ole ensimmäinen kerta kun porrasjakkaralle olisi kysyntää.


Nina pesee mattoja.


Vahauksen jälkeen sain opettajalta vielä erityistä mustien muoviosien (ja muidenkin tummien alueiden) kirkastamiseen tarkoitettua vahaa. Annostelin sitä hieman liinaan ja sivelin mm. etuvalojen pyyhkimien juuressa oleviin harmaantuneisiin muoviosiin, tuulilasin alareunassa olevaan muoviin sekä kaikkien ikkunoiden reunakumeihin. Kovin pahasti harmaantuneet osat saivat kyllä ison muutoksen, mutta harmaus paistaa hieman silti läpi. Tyytyväinen olen silti lopputulokseen.


Ennen ja jälkeen kuvat.






Jekku

Note to self: säämiskällä on turha yrittää heti ensimmäisellä pyyhkäisyllä saada kohta kuivaksi, mikä on kokeneelle ehkä jo selvää. Mutta huomasin, että sillä kannattaa ensin tehdä hyvin suurpiirteinen pyyhintä ja puristaa usein kuivahkoksi. Ja jatkaa suurpiirteisyyttä kunnes auton pinnalla on enää pieni kosteus ja isot helmeilevät vesipisarat ovat vain pientä sumua auton pinnalla. Tämän jälkeen kuivataan säämiskä oikein kuivaksi puristamalla ja pyörivällä liikkeellä kuivataan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti