tiistai 2. syyskuuta 2014

TO: perushuoltoa ja koodausta

Panameran perushuoltoa aamutuimaan. Tarkistin rengaspaineet ja renkaiden urasyvyyden. Ammattimiehen jäljessä tarkistettiin välykset ja nivelet. Pissapojan tankki täytettiin. Seuraavaksi nostettiin auto ylös, ruuvattiin pohjapanssari irti ja valutettiin öljyt keräimeen. Työn lomassa keskustelimme erilaisista työtavoista ja työparini työurasta.

Perushuollon lisäksi päivän agenda oli hidastempoisehko. Hallissa oli eräs auto, jonka kaasupolkimen anturit näyttivät mystisiä lukemia. Yritin seurailla mitä keississä tapahtuu, mutta olin suoraan sanottuna hieman pihalla :D Kävimme välillä myyntipuolella tutkimassa vastaavanlaisen auton kaasupolkimen lukemia, jotta selviäisi, mikä on tyypillistä käytöstä tälle autolle. Auto tuli kuntoon, mutta minä jäin vielä hieman pohtimaan, että mitäs tässä nyt oikein tapahtuikaan.

Hallissa tovin nököttänyttä Carreraa yritettiin elvyttää testeriohjelmoinnilla. Ilmeisesti ongelma oli, että autoon on jossain vaiheessa siirretty uudet ohjainlaitteet, eikä auto osaa keskustella niiden kanssa. Positiivista oli kuitenkin se, että avainten koodaus onnistui maakoodia vaihtamalla ja kauko-ohjaimen lukitusmekanismi alkoi toimia. Tämä ei kuitenkaan auttanut auton käynnistettävyyteen. Koodauksenkin kanssa oli pientä epäselvyyttä, koska välillä testeri otti vastaan ohjelmointikoodeja ja välillä ei. Ohjelmointi ja ylipäätään näiden laitteiden keskinäinen suhde on minulle vielä kovin uutta, joten pystyin vain mielenkiinnolla seuraamaan, mitä auton ympärillä häärätään.


Perustarkistus moottoritilaan, pissapojan täyttö ja veden poistoaukkojen tarkistus. Jos poistoaukoissa on kumiset tulpat paikallaan, ne poistetaan.

Renkaat olivat oivallisessa kunnossa. Paineita oli reippaasti liikaa, joten niitä vähensin.

Tässä autossa rengaspainetarra löytyy kuskin puoleisen oven karmista.

Huoltohallissa työtä nopeuttavat huomattavasti letkut paineilmalle, vedelle ja eri laatuisille öljyille.

Vähän roiskahti. Täällä pidetään tarkasti huolta, että asiakkaan auto on puhdas myös pellin alta.

Autoissa on painepullo rengasrikkoja varten. Huolto-ohjelmaan kuuluu painepullon päivämäärän tarkistaminen.

Tässä autossa päiväystä oli vielä reilusti jäljellä.


Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti