TO = työssäoppi
Ilmastointimysteerissä seurasin silmä kovana, miten ongelmaa etsitään sieltä ja täältä ja moneen kertaan. Auto oli ollut huollossa ja ilmeisesti akun kenkä otettu jossain kohtaa irti, minkä seurauksena ilmastointi jostain syystä ei enää toiminut. Vastaavankaltaiseen haasteeseen ei oltu ennen törmätty ja ilmennyt vika oli omituinen.
Vianhakua tehtiin todella pitkään, kunnes asiakas jo tuli noutamaan autoaan. Senkin jälkeen vielä äimisteltiin ja haeskeltiin yhdessä. Auto oli testipistokkeen päässä miltei koko ajan. Reaaliaikaista dataa seurailtiin mm. ilmastointilaitteen aktiivisuudesta ja lämpötiloja niin sisältä kuin ulkoa. Testerillä myös muokattiin laitteen koodausta, mikä olisi ehkä voinut vaikuttaa laitteen toimintaan. Mm. laitteen epäiltiin menneen kuljetustilaan, joka yleensä on päällä esimerkiksi tehtaalta lähtiessä. Testerin kautta tarkistettiin myös ilmastointijärjestelmän muut asetukset, kuten onko se kytketty external vai internal kompressoriin. Kysyin, mitä se tarkoittaa ja sain vastauksen, että external viittaa magneettikytkimeen ja internal muuttuvasiipiseen kompuraan. Tähän asiaan pitäisi vielä vähän tutustua...
Laitteesta tarkistettiin johdot, liitännät, putket ja tehtiin ilmastointihuoltokin kahdesti, mutta missään ei näkynyt mitään epäilyttävää. Toistaiseksi en ole tietoinen, mitä tälle tapaukselle kävi.
|
Kompressorin piuha on tuolla takana jossakin. Sen tarkastusta varten piti irroittaa ilmanputsari ja kaasuläppäkotelosta osa. |
|
Ilmastointilaitehuolto käynnissä. |
|
Liitännät ovat erittäin helpossa paikkaa esillä. |
***
Päivitys 4.10.2014: Puhuin aiemmin kirjoituksessa apulaitehihnasta, mutta kyseessä on siis korkeapainepumpun hihna. Yhteispaineruiskutus (Common rail) on dieselkoneiden polttoaineruiskutusjärjestelmä, jossa pumppu pumppaa polttoainetta tasaisella paineella polttoaineputkistoon ja sitä myöden sylintereihin. Sylintereihin ruiskutusta ohjaavat sähköiset suuttimet, jotka mahdollistavat entistä tarkemman annostelun.
No sitten oli vuorossa korkeapainepumpun hihnan nopea vaihto. Auto tuotiin hinaten pajalle, koska 'ei lähde pyörittämään konetta, vinkuu vaan'. Hihnahan se siellä pölläytteli, kun moottoria hinurin päällä yritettiin käynnistää. Hihna oli todella näppärä vaihtaa. Se on kätevästi esillä moottorin etupuolella ylhäällä. Kiristin ja ohjainrulla vaihdettiin uusiin. Kuvat puhuvat enemmän kuin tuhat sanaa.
|
Hihna huonossa kunnossa. Suojakuoren alta koko osio aivan ruskean pölyn peitossa, mikä on tullut hioutuneesta hihnasta. |
|
Alempi hihna on varsinainen apulaitehihna. Tämä kyseinen moottorihan toimii ketjuvetoisesti. |
|
Puhdistettu kunnolla ja uutta hihnaa laitetaan. |
|
Kiristysrulla ja ohjain asennettu ja hihna on valmiina. |
|
Rikkoutuneesta hihnasta näkee hyvin mielenkiintoisen rakenteen. |
|
Konetilassa oli 'muutama' tällainen hihnan 'nappula'. :) |
|
Vanhat osat toki vaihdettiin uusiin. |
Jekku
Note to self: toisinaan se vianhaku voi olla todella piinaavaa...
Kiitos tästä. Meillä myös aiemmin oli ongelma, että autossa oli vikaa mutta oli vaikea paikantaa se. Nyt pitäisi taas viedä se autokorjaamolle. Ilmeisesi siinä tosiaan hihna pitäisi vaihtaa. http://www.motofix.fi/huoltopalvelut/
VastaaPoistaTutulla on tuon hihnan kanssa ilmeisesti ongelmia. Aikoo sen viedä nyt BMW huoltoon ensi viikolla. Toivottavasti ongelma ratkeaa, ja hän pääsee taas autoa käyttämään turvallisesti. Kyllähän näiden kanssa sattuu ja tapahtuu. https://www.mrvuorinen.fi/
VastaaPoistaTuossa koko kesän kummastelin, kun meidän auton ilmastointi vinkuu oikein lujaakin välillä. Eihän sitä kiireessä ethinyt katsomaan. Mies kuitenkin lainasi autoani, ja tuli takaisin kysyen kauanko se ilmastointi on tuollaista meteliä pitänyt. No, onhan se. Nyt on onneksi aika ilmastontihuoltoon. Kyllä te ammattilaiset vain osaattekin, hyödyllinen taito pelata näiden autojen kanssa. https://www.startauto.fi/huoltopalvelut/auton-ilmastointihuolto
VastaaPoista