Citroen saapui starttimoottorin vaihtoon korjaamolle. Aluksi tiiviisti pakattu konetila ahdisti, mutta hyvin se startti sieltä löytyi ja saatiin vaihdettua. Aloitin irrottamalla akun kengän ja irrottelemalla mm. ilmakotelon putkineen pois tieltä. Startti sijaitsi moottorin takana. Yksi kiinnityspultti sijaitsi ilmaputken alla ja sen sai hyvin auki auton ollessa lattiatasossa. Kaksi muuta pulttia oli irroitettava alakautta.
Pieni viive työhön tuli, kun piti uutta starttia asentaa ja huomasin, että startin päässä oleva liitin on lattaliitinmallinen. Uudessa osassa oli pyöröliittimelle paikka. Varmistimme siis osan sopivuuden ja saimmekin tilalle lattaliittimellisen startin.
Alapuolelta ruuveja availlessa on toisinaan hyvä pitää suojalaseja, kun silmiin sataa santaa ja kuraa. :)
Ruuvit lähtivät kaikki kivuttomasti pois. Startin poisnostamisessa ja uuden paikalleen asentamisessa kaipasin toisen käsiparin apuun, koska en kunnolla ylettynyt sekä ruuvaamaan että pitämään starttia paikallaan. Yläruuvin mentyä hollille, siirryin alapuolelle liittämään kahta muuta ruuvia, johtoja ja liittimet.
Kun kaikki oli valmista, ilmakotelo putkineen paikoillaan ja akun kenkä kiinnitetty, oli aika startata auto. Hienosti käynnistyi!
|
Tiivis paketti. Sinne pitäisi sujauttaa uusi startti. |
|
Akun kenkä irti, kun starttia vaihdetaan. |
|
Ilmansuodattimen kotelo ja putket pois tieltä. Tämän alta päästään jo lähelle starttia. |
|
Ilmakotelon putken alla, vaihteiston 'kauluksessa' yksi kiinnitysruuvi. |
|
Alapuolelta katsottuna näkyy kaksi kiinnitysruuvia. |
|
Toisinaan asennot ja sijainnit ovat hyvin mielenkiintoisia. Tässä kiinnitysruuvit suhteellisen helposti saatavilla. :) |
|
Uudessa startissa oli paikka pyöröliittimelle. Vanhassa oli lattaliittimelle paikka, joten varmistimme saatavuuden samanlaiselle, ettei tarvitse alkaa johtoon vaihtamaan liitintä. |
Jekku
Suuri kiitos kun olet nähnyt vaivaa jeesata sitruuna miehiä korjaus hommissa. Todella hyvät kuvat ja ohjeet. Iso risbekt✊
VastaaPoista