tiistai 3. kesäkuuta 2014

Automaattivaihteistoista

Automaattivaihteiston etuja ovat nopeat ja vaivattomat vaihteiden vaihdot, sen helppokäyttöisyys ja aina oikeanlaisen vaihteen käyttäminen kulloisessakin tilanteessa. Se koostuu lukuisista erilaisista hydraulisista, mekaanisista ja elektronisista osista. Tässä vaiheessa näistä lukuisista komponenteista tutustun lyhyesti momentinmuuntimeen ja planeettapyörästöön parin erilaisen automaattivaihteistotyypin ohella.


Lexuksen 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Kuva: Autowiki

Momentinmuunnin on osa automaattivaihteistoa ja sen tarkoitus on käytännössä kytkimen kaltainen eli sen tehtävä on välittää moottorin vääntömomentti vaihteistoon ja sitä kautta auton pyöriin. Se koostuu turbiinista, pumppupyörästä, johtopyörästä (staattori) ja vapaakytkimestä. Moottorin käydessä pumppupyörä pyörii kampiakselin mukaisesti, vauhtipyörän mukana. Sen sisällä automaattivaihteisto öljy kiertää pumpun siivekkeiden välissä ja mitä nopeammin pumppu pyörii sitä kauemmaksi kohti ulkoreunaa öljy kiertää (keskipakovoima). Tietyllä vauhdilla öljy saavuttaa reunan ja turbiini alkaa pyöriä öljyn liikkeen voimasta. Turbiinin siivekkeet ottavat vastaan pumpulta tulevan öljyn ja lähettävät sen takaisin pumpulle. Voima turbiinista välittyy vaihteiston sisäänmenoakselille.

Turbiinin ja pumppupyörän välissä on vielä johtopyörä eli staattori. Sen tarkoitus on vaihtaa turbiinilta lähtevän öljyn suuntaa vastapäiväisestä myötäpäiväiseen, ettei öljy pumpulle palatessaan vastusta pumpun liikettä ja näin ollen heikennä tehoa.

Planeettapyörästöllä voidaan toteuttaa lähes portaaton vaihteen vaihtaminen, koska pyörästön pyörät ovat jatkuvasti yhteydessä toisiinsa. Niitä ei tarvitse erikseen kytkeä vaihteen vaihdon aikana, kuten käsivaihteistolla ajettaessa. Perinteisessä automaattivaihteistossa vaihde vaihtuu planeettapyörästöjen välityssuhteita muuttamalla. Ja sekin tapahtuu automaattisesti ilman kuljettajan antamia käskyjä.

CVT-vaihteisto (Continuously variable transmission) toimii variaattorimenetelmällä, jonka rakenne koostuu kahdesta kartipyöräparista. Kartiopyörien välissä kulkee työntävä metalliketju tai vahvennettu kumihihna. 'Vaihteiden vaihtaminen' eli välityssuhteen muuttuminen tapahtuu portaattomasti.

Suorakytkentävaihteisto, eli esim. VW konsernin DSG-vaihteisto, perustuu kaksoiskytkimen nopeaan vaihtamiseen. Rakenteessa on kaksi kytkintä, jotka kytkeytyvät aina seuraavaan vaihteeseen rinnakkain ja vaihtaminen tapahtuu ns. lennossa.


Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti