Katsastustarkistuksen yhteydessä teimme Rosen kanssa päästömittauksen tähän vanhempaan malliin, jossa mittaustoimenpiteessä ei käytetä OBD-pistoketta vaan moottorin kylkeen magneetilla kiinnittyvää anturia. Anturi tunnistaa värinästä kuinka monta kertaa minuutissa moottori pyörii ja sitä tarvitaan mittauksessa: ohjearvot ovat mittaukselle joutokäynnillä (alle 1000 1/min) ja mittaus yli 2000 1/min.
Pakoputkeen asetetaan mittarisondi, joka mittaa mm. häkä- ja hiilidioksidipitoisuuksia. Luulin ottaneeni kuvan testin näytöstä, mutta ilmeisestikään luulo ei ole tiedon väärti. 'Pösön' testi suoriutui testistä läpi.
Jekku
Note to self: värinäanturia ei kannata sijoittaa imusarjan välittömään läheisyyteen kuumuuden vuoksi.
Päästötesteri. |
Värinäanturi ja magneetti. |
Anturin valo palaa kun testi on käynnissä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti