keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Peugeot 306 vm.-96 päästömittaus värinäanturin avulla

Katsastustarkistuksen yhteydessä teimme Rosen kanssa päästömittauksen tähän vanhempaan malliin, jossa mittaustoimenpiteessä ei käytetä OBD-pistoketta vaan moottorin kylkeen magneetilla kiinnittyvää anturia. Anturi tunnistaa värinästä kuinka monta kertaa minuutissa moottori pyörii ja sitä tarvitaan mittauksessa: ohjearvot ovat mittaukselle joutokäynnillä (alle 1000 1/min) ja mittaus yli 2000 1/min.

Pakoputkeen asetetaan mittarisondi, joka mittaa mm. häkä- ja hiilidioksidipitoisuuksia. Luulin ottaneeni kuvan testin näytöstä, mutta ilmeisestikään luulo ei ole tiedon väärti. 'Pösön' testi suoriutui testistä läpi.

Jekku

Note to self: värinäanturia ei kannata sijoittaa imusarjan välittömään läheisyyteen kuumuuden vuoksi.


Päästötesteri.

Värinäanturi ja magneetti.

Anturin valo palaa kun testi on käynnissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti