maanantai 20. tammikuuta 2014

Volvo S40 -03 xenon-polttimoiden vaihto

Xenon -polttimot ilmoittavat vaivihkaa toimita-aikansa päättymisestä mm. värin tummenemisella/punertavuudella. Tänään oli hyvää aikaa vaihtaa molemmat polttimot. Toinen polttimoista oli jo trendikkään pinkki ja toinenkin hieman tummempi alkuperäiseen verrattuna. Tietenkään ennen ja jälkeen kuvia itse valoista en ottanut, mikä on vähän tylsä hama.

Xenon valot vaativat suuren jännitteen syttyäkseen, joten vaihtotoimenpidettä ennen on varmistettava, ettei suurjännite pääse purkautumaan asentajaan. Akkuun liitettiin ylläpitolaturi. Tämän jälkeen on turvallista myös irrottaa akun miinusnavan kenkä ilman, että esim. radion koodi häviäisi matkalla.

Ylläpitolaturi asetettiin ylläpitoasetukselle. Ennen miinuskengän irrottamista, laturin nipsu kenkään kiinni.


Umpion takana on suojakumin takana pistoke, mikä on liitetty suoraan polttimon kantaan. Tämä nypättiin ensimmäisenä pois. Pistokkeen jälkeen irrotettiin polttimon umpioon kiristävä muovinen kiinnike. Siinä on hakaset umpion ruuvien ympärillä ja se saatiin pois kiertämällä hieman. Katso, miten päin kiinnike asetetaan kokoamisvaiheessa.

Muovikiinnike, joka kiristää polttimon umpioon. Huomaa, yhden ruuvin ympärille tulee kokonainen rengas, kahden muun ruuvin alle vain ulokkeet. Näidehn hakasten perusteella on helppo päätellä, mihin suuntaan kiinnikettä käännetään.


Kiinnikkeen jälkeen polttimo itse oli helppo poistaa nyppäämällä kannasta. Uutta polttimoa ottaessa paketista on syytä muistaa, ettei polttimon lasiin saa koskea. Rasva ja lika lyhentävät polttimon elinikää. Paketin sisällä olikin liikuttamisen helpottamiseksi pahviläpät, joista nostamalla polttimo saatiin paketista pois. Kannasta saa hyvin kiinni tämän jälkeen.

Uuden polttimon ympärillä on pahviliuskat, joiden kanssa polttimo on helppo nostaa paketistaan koskematta itse polttimoon.


Polttimon kannassa on pieni aukko, joka suunnataan ylöspäin. Aukolle on vastinkappale, nipukka, johon lamppu napsahtaa kiinni. Tämän jälkeen muovinen kiinnike jälleen takaisin. Polttimon kaapeli paikalleen. Pyörittämällä kevyesti oikean kohdan löytää. Nimittäin katsomalla ei tule kuin paha mieli. Hyvä kun kädet mahtuivat sekaan. Viimeiseksi kumisuoja.

Suojakumi, polttimon tulppa ja musta nippeli on polttimon kanta.



Jekku

Note to self: suurjännitteen kanssa ei ole leikkimistä, joten kysyinkin 'hölmönä' opettajalta, miksi ylläpitolaturin kanssa homma sitten on kuitenkin ok? Jännite ylläpitolaturin kanssa on kuitenkin kovin pieni, eli ei lainkaan sama kuin mikä akun kautta.

1 kommentti:

  1. Blogisi on todella mielenkiintoinen! Jatka samaan malliin! :) Mietin itsekin, että mikäs hyöty tuosta laturista nyt oli, mutta tuossahan se olikin lopussa selitettu :)

    VastaaPoista